Jak rozliczyć PIT 2010 - 2011? strona 1 z 2

Rozliczenie rocznego PIT może być dla niektórych prawdziwą udręką. Większość podatników nie ma pojęcia który formularz wybrać, jak odliczyć ulgi, ani jak przekazać 1% podatku na cele dobroczynne. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i porad jak najlepiej rozliczyć się z fiskusem.
Jak rozliczyć PIT 2010 - 2011?
1
Formularze PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 trzeba złożyć do 30 kwietnia, a PIT-28 (dla ryczałtowców) do 31 stycznia. W tym roku 30 kwietnia wypada w sobotę, ostatecznego rozliczenia z urzędem skarbowym trzeba zatem dokonać do 2 maja.
2
Najpopularniejszym drukiem podatkowym jest formularz PIT-37. Formularz ten składają osoby fizyczne, przedsiębiorstwa, renciści i emeryci.

Podstawą do wypełnienia tego formularza są informacje uzyskane od pracodawców lub podmiotów, od których pochodzą nasze przychody (renty, emerytury, stypendia, stosunek pracy, świadczenia, umowy o dzieło czy zlecenie). Te informacje zawarte są w PIT-11.
3
Pracodawcy powinni nam przekazać PIT-11 (każdy pracodawca osobno) do końca lutego.

PIT-11 jest traktowany jako deklaracja, a nieskładnie deklaracji w terminie jest wykroczeniem skarbowym. Kara grzywny może wynieść nawet 27 720 złotych. Krótkie spóźnienie z przekazaniem PIT pracownikowi nie narazi pracodawcy na tak dotkliwą karę, nie uniknie on jednak konsekwencji. W takim przypadku organy kontroli skarbowej z pewnością nałożą na takiego pracodawcę mandat. Maksymalna wysokość mandatu wynosi 2772 złotych.

- Brak informacji od pracodawcy nie zwalnia z obowiązku złożenia rocznego PIT - wyjaśnia Paweł Kulikowski z portalu podatki.biz - W takim przypadku należy posłużyć się wyciągami bankowymi lub drukami RMUA. Trzeba pamiętać, że za niezłożenie w terminie rocznego PIT grożą podatnikowi kary finansowe w postaci grzywny i odsetek.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Na stronie www.PomagamPodatkiem.pl każdy może ściągnąć darmowy program do rozliczania PIT przygotowany przez podatki.biz oraz przekazać 1% podatku dla wybranej organizacji.
4

1% podatku na cele dobroczynne

Około 1/3 osób przekazuje 1% podatku na cele dobroczynne. Liczba darowizn rośnie z roku na rok. Aby przekazać 1% podatku trzeba złożyć deklarację w terminie. Od 2012 roku w deklaracji wystarczy podać numer KRS organizacji pożytku publicznego.

- 1% dla organizacji pożytku publicznego mogą przekazać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i korzystający z liniowej, 19-procentowej stawki podatku – mówi Aleksandra Kiełczewska z Fundacji Anioły Filantropii, koordynator Kampanii www.PomagamPodatkiem.pl

– 1% podatku mogą też przekazać emeryci, pod warunkiem, że PIT-37 wypełnią samodzielnie, rezygnując z pomocy ZUS w tym zakresie. Przekazanie 1% podatku jest łatwe i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Podatnik, który nie pomoże organizacji przekazuje cały swój podatek państwu i nie ma wpływu na jego wydawanie.

5

Ulgi podatkowe

Najpopularniejszą ulgą jest odliczenie wydatków ponoszonych na Internet. W ramach tej ulgi możemy odliczyć do 760 złotych.

- Niektórzy mogą też skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej – podpowiada Krzysztof Koślicki, redaktor naczelny serwisu podatki.biz - W jej ramach można odliczyć wydatki na leki, których stosowanie zlecił lekarz specjalista, a także wydatki na zabiegi rehabilitacyjne i pobyty w sanatoriach.

Warto także pamiętać o uldze na dzieci. Rocznie na każde dziecko można odliczyć 1112,04 zł. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dziecko urodziło się w połowie roku, odliczyć można tylko połowę ulgi.

Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub