Co oznacza biały, niebieski lub czarny dym z rury wydechowej? strona 1 z 2

Dym wydobywający się z rury wydechowej powinien być bezbarwny. Jakakolwiek zmiana barwy sygnalizuje usterkę, którą najlepiej jak najszybciej usunąć. Zwlekanie z naprawą tylko pogorszy problem.
Co oznacza biały, niebieski lub czarny dym z rury wydechowej?
1
Niebieski dym

Jeżeli z rury wydobywa się niebieski dym, oznacza to, że spalany jest olej silnikowy. Dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i diesli. Jeżeli chcesz się upewnić, czy to rzeczywiście ta przyczyna, sprawdź poziom oleju na zimnym silniku (na ciepłym nie robi się tego, ponieważ sporo oleju jest jeszcze na ściankach i pomiar będzie bezwartościowy).
2
Aby dokładniej sprawdzić, co się zepsuło, zaobserwuj, w którym momencie pojawia się niebieski dym – przyda ci się tu pomoc kolegi. Jeżeli pojawi się przy schodzeniu silnika z wysokich obrotów lub tylko zaraz po odpaleniu, wszystko wskazuje na to, że zużyły się uszczelniacze zaworowe. Przy zużytych uszczelniaczach olej spływa do komory spalania podczas postoju. Jeżeli pojawia się w sytuacji odwrotnej, czyli podczas podkręcania obrotów lub na luzie, wymiany wymagają pierścienie tłokowe i gładź cylindra. Jeżeli twoje auto jest wyposażone w turbosprężarkę, masz jeszcze jedną potencjalną przyczynę kolorowego dymu – awaria turbiny.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Dym jakiegokolwiek koloru jest sygnałem, że z autem dzieje się coś bardzo niedobrego i powinieneś jak najszybciej podjechać do serwisu samochodowego.
3
Biały dym

Za białe zabarwienie dymu odpowiedzialny jest płyn chłodniczy, który dostaje się do komory spalania. Jednocześnie z białym dymem powinieneś zauważyć ubytki płynu w zbiorniku wyrównawczym. Biały dym łatwo jednak pomylić z parą wodną. Zanim więc naprawdę się wystraszysz, obejrzyj sobie dokładnie te spaliny. Biały dym jest bardziej gęsty, niż para. Jeżeli jednak problem pojawia się np. latem, szansa na to, że to tylko para, są znikome, gdyż jest ona dobrze widoczna tylko podczas mrozów. Biały dym może oznaczać pęknięcie głowicy, kadłuba silnika lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą i to jest akurat najbardziej optymistyczna wersja.
4
Czarny dym

Czarny dym zwykle jest to bolączka silników diesla, lecz może dotyczyć także silników benzynowych. W przypadku diesla świadczy o usterce układu wtryskowego. Być może trzeba wymienić pompę wtryskową (podaje za dużo paliwa), końcówki wtryskiwaczy (rozkalibrowały się) lub układ recyrkulacji spalin. Zależnie od uszkodzenia, czasem jest też możliwość regeneracji tych elementów, co zdecydowanie mniej obciąży twoją kieszeń. Pamiętaj, że czarnym dymem powinieneś się przejmować, jeżeli jest to stały punkt programu. Jeżeli bowiem widzisz czarny kłębek tylko, kiedy auto jest załadowane po brzegi lub kiedy jedziesz na wysokich obrotach, a podczas normalnej, codziennej jazdy sytuacja wraca do normy, raczej nie musisz się martwić, bo diesle tak mają.
5
Jeżeli zauważysz czarny dym wydobywający się z auta z silnikiem benzynowym, oznacza to zapewne usterkę układu sterowania silnika.
Wskazówki
  • Dym jakiegokolwiek koloru jest sygnałem, że z autem dzieje się coś bardzo niedobrego i powinieneś jak najszybciej podjechać do serwisu samochodowego.
  • Komentarze Tipy.pl (15)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Adi55 - 2017-03-31
Koledzy co może być przyczyną ze z rury wydechowe dymi na biało samochód polo 1.4tdi
rafi - 2016-02-26
panowie podpowiedzcie co by było przyczyną kopcenia na niebiesko opla vectry 2.2 gdy poziom oleju jest w normie
joker - 2015-12-21
niebieski - silnik spala olej
biały - samochód wybrał nowego papieża
czarny - samochód nawiedza potwór [czarny dym z "Zagubionych"]
eloelowszystkonaluzie - 2015-07-23
A co jak mam na podtlenek LPG i leci mi czarny dym?
JAAAAAAAAA - 2015-05-06
Biały dym oznacza że mamy wybranego nowego papieża ;P a czarny, że jest nim murzyn ;P
Franc - 2014-09-25
W takim razie moje auto idzie na złom dymi na niebiesko biało słychać już panewki gdy nim depne po gazie w miejscu poczekam chwile aż zejdzie z obrotów to tak jakby sie dusił złom, złom, złom a dopiero co go kupiłem
Jano - 2014-04-07
Kruk 1911 - krótko odpowiem. Głupoty piszesz nie chce mi się tłumaczyć jakie bo nie mam na to siły. Mącisz ludziom w głowach. Artykuł bardzo dobry mówi na co nalezy zwrócić uwagę w takich przypadkach jak wyżej opisane. Z czym sie nie mozesz pogodzić to juz nawet nie chcę wiedzieć. Diesel nie ma prawa dymić - piszesz takie bzdury a potem ludzie chodzą i sie po głowie drapią co mają zrobić. Wnioskuję mało widziałeś i mało wiesz.
krystianjab - 2013-03-25
siema.w moim samochodzie w pierwszych sekundach po odpaleniu slychac jakby mi panewki graly,chodzi jak diesel w pierwszej chwili i ubywa plynu do chlodnic i bardzo pluje woda z rury i jest bialy dym( vw polo 6n; 96r; 1.4 BG) ktos pomoze?
dymek - 2013-03-20

Dzieki za odpowiedz ten peugeot mial jednak wykonczony silnik siostra go juz skasowała z nieswojej winy bo jej rowerzysta wyjechał i z ubespieczenia ani zlamanego grosza takie prawo w Polsce masakra...

Elka - 2013-03-19
Witam potrzebuje pilnie pomocy! Mam autko Toyota corolla. Rano jak zwykle odpaliłam autko i wyjechałam dosłownie na pół godzinki a gdy wróciłam zamarłam bo w miejscu gdzie stałam wcześniej na śniegu zauważyłam jakby osad z rury wydechowej w kolorze zielono-niebieskim ale bardziej kolor wchodził w zieleń :( Co to oznacza? Na innej stronie wyczytałam że to objawy silnika na wykończeniu... Czy to prawda? Jestem przerażona, błagam o pomoc!!!
dy... - 2012-10-04
Co oznacz w peugocie 206 1.9 d ciezko odpala na zimnym silniku i wycieka olej z silnika (odmy i filtra oleju) czzby silnik konczył zywotnosc? prosze o odp z gory dzieki
kruk1911 - 2012-10-02
Sprawdź katalizator, najlepiej cały układ wydechowy
Marian - 2012-09-30
Mam problem.
Jeżeli jadę w gorące dni lub silnik jest mocno nagrzany (Peugeot 206 z 1996 ,benzyna, bez klimatyzacji) to w czasie jazdy zaczyna mi nienaturalnie buczeć coś po prawej stronie w silniku. Nie mogę ustalić przyczyny. Będę wdzięczny za pomoc.
M,.Budny
kruk1911 - 2012-09-22
niestety z wieloma rzeczami się nie zgodzę: dym z wydechu nie musi być bezbarwny, niebieski dym nie musi oznaczać spalania oleju (często jest to zły kąt wtrysku, lejące końcówki lub uszkodzone świece) i zazwyczaj nie sprawdzimy spalania oleju za pomocą bagnetu gdyż wystarczy niezauważalna ilość oleju aby wytworzyć za autem obłok dymu, przy padniętej głowicy/uszczelce/bloku pojawia się olej w zbiorniczku i "majonez" na korku wlewu oleju, a uszkodzenie uszczelki pod głowicą nie jest wcale takie najlepsze: uszczelka (zazwyczaj ciut grubsza od poprzedniej) - ok. 80zł, planowanie(szlif) głowicy ok. 600zł, robocizna ok.350zł, końcówek się nie regeneruje ( koszt ok 30zł za nowe), wtryski lepiej nowe, pompy nie trzeba wymieniać, wystarczy sprawdzić ustawienia i ew. zawory zamontowane na pompie, wymienia się wtedy gdy naprawa jest nieopłacalna, najlepszą metodą jest zrobienie logów statycznych i dynamicznych dzięki którym widzimy wszystko jak na dłoni oraz zbadanie spalin w stacji diagnostycznej - wyniki powiedzą czy spalany jest olej lub plyn a przede wszystkim jak spalane jest paliwo. Wiele też zależy jakie włąśnie paliwo lejemy i kto wcześniej jeździł autem. U nas paliwo jest w wielu miejscach słabej jakości (bardzo "wysuszone") Należy raz do roku wymieniać fitr paliwa nawet gdy producent auta zaleca wymianę co kilka- kilkanaście- kilkadziesiąt tkm, filtra powietrza jesienią i wiosną, używać odpowiednich i dobrych olejów (nie do każdego auta pasuje najdroższy pełny syntetyk) i szczególnie tyczy się diesli - przegonić na wysokich obrotach (3,5-4tyś) auto przez kilka km zwłaszcza zimą. Ogólnie chodzi mi o to że czarny, biały i niebieski dym może być powodowany przez wiele różnych czynników o których autor niestety nie wspomniał. A z jednym na pewno się nie zgodzę: w pełni sprawny 100% zdrowy diesel zalany dobrym paliwem, po osiągnięciu temp. roboczej NIE ma prawa dymić (mowa o autach młodszych powiedzmy 10 lat i mniej) kopcenie diesli traktowane jest normalnie w przypadku starszych dziadków np W123 czy W124
ANka - 2012-08-06
Miałam problem z czarnym dymem, kolega zasugerował bym pojechała do mechanika. Musiałam faktycznie wymienić pompe wtryskowa, ale teraz już autko śmiga, Jeśli ktoś z okolic Wawy to polecam bueno car service
Newsletter - Bądź na bieżąco Codziennie nowa porada w twojej skrzynce
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub