Jak konserwanty wpływają na zdrowie? strona 1 z 2

Jak wiadomo środki konserwujące są wszechobecne. Możemy je znaleźć w większości produktów spożywczych. W dzisiejszych czasach producenci żywności decydują się na stosowanie tego typu substancji, żeby przedłużyć termin ważności produktów. Kierują się głównie swoim zyskiem (czyli jego maksymalizacją), natomiast mniej uwagi zwracają na zdrowie konsumenta. Oczywiście wszystkie środki konserwujące są wcześniej badane i dzięki temu mogą zostać zastosowane w produktach. Jednakże co dzieje się w sytuacji, gdy konsument spożywa produkty zawierające chemiczne dodatki dość często? Czy ma to wpływ na nasz organizm? Myślę, że znasz odpowiedź.
Jak konserwanty wpływają na zdrowie?
1
Najpierw trzeba zdać sobie sprawę z tego, co to są konserwanty oraz jak działają. Jak już wcześniej wspomniano, środki konserwujące mają za zadanie przedłużyć okres ważności produktów żywnościowych. Zapobiegają one rozwojowi bakterii, grzybów oraz różnego rodzaju wirusów. Możemy także wyróżnić barwniki, które sprytnie imitują naturalny kolor różnych produktów.
2
Warto dodać, że wszystkie konserwanty można zidentyfikować. Wszystkie są wymienione na tzw. liście E. Mają one oznaczenia od E200 do E299.Jeśli zidentyfikujesz konserwant, to będziesz mieć szansę na jego wyeliminowanie. Dlatego rozpoznanie „truciciela” jest bardzo ważne. Kumulowanie się tych środków w naszym organizmie jest szkodliwe, ponieważ mogą one przyczyniać się do rozwoju różnych chorób, min. nowotworów.
3
Poniżej znajdziesz kilka konserwantów, które są w stanie zaszkodzić nam najbardziej. Wpływ niektórych substancji na nasze zdrowie nie jest udowodniony naukowo, co może budzić wątpliwość co do negatywnego oddziaływania na ludzki organizm. Większość badań była przeprowadzana na zwierzętach (szczury, myszy) i wykazywała negatywne oddziaływanie.
Udostępnij na FB
4
Na pierwszy ogień pójdzie glutaminian sodu. Początkowo był on stosowany wyłącznie w kuchni azjatyckiej jako "Aji-no-moto" (czyli „istota smaku”). Faktycznie, ta substancja intensyfikuje smak każdej potrawy. Dlatego też jest tak chętnie wykorzystywana przez kucharzy oraz producentów. Glutaminian sodu może przyczyniać się do tzw. syndromu chińskiej restauracji, który objawia się zawrotami głowy, palpitacjami serca, zaczerwienieniem, a nawet chwilowym paraliżem.
5
Kolejny niebezpieczny konserwant to aspartam. Jest on środkiem dodawanym do słodkich napojów, słodyczy, bądź gum do żucia. Aspartam jest 200 razy słodszy od cukru, dlatego jest chętnie stosowany w przemyśle spożywczym. Może on wywoływać zawroty głowy, mdłości, otępienie, problemy ze snem. Jak twierdzą naukowcy, aspartam może zaostrzać przebieg chorób takich jak: nowotwory mózgu, stwardnienie rozsiane, zespół chronicznego zmęczenia, czy chorobę Alzhaimera.
6
Do szkodliwych konserwantów należy dodać E127 czyli erytrozynę. Jest to dodatek, który zagraża tarczycy. Uwalnia ona jod i przez to upośledza funkcje tarczycy. Może prowadzić do nowotworów tego gruczołu.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub