Jak zwiększyć wydajność pracowników w firmie? strona 1 z 3

Menedżerowie firm wiedzą z pewnością o tym, że muszą podwyższać morale pracowników, by ich praca przynosiła wymierne efekty. Aby poprawić wyniki w pracy potrzebna jest chęć rozwoju osobistego, a za to w dużym stopniu odpowiada sam lider. Każdy lider w każdej firmie odpowiada za atmosferę w pracy oraz relacje pomiędzy pracownikami i klientami. Istnieją dwa sprawdzone sposoby motywowania pracowników: poziomy-pionowy oraz zewnętrzny-wewnętrzny.
Jak zwiększyć wydajność pracowników w firmie?
1
Pracownikom, zwłaszcza tym młodym, aby dowartościować ich wkład w wykonywaną pracę wystarczają niekiedy benefity w postaci gadżetów, np. telefon służbowy, laptop itp. Jednak pracownikom lepiej wykwalifikowanym, o dłuższym stażu takie formy wynagrodzeń nie wystarczają. Jak wykazują badania, również pieniądze są czynnikiem krótkofalowym, jeżeli chodzi o motywację pracowników. Dobrym motywatorem jest natomiast awans, mowa tu o motywacji pionowej. Osoba zatrudniona na danym stanowisku, mająca spore doświadczenie i wieloletni staż pracy, ma o wiele większe aspiracje zawodowe, dlatego też podwyżka, czy wręczenie pracownikowi gratulacyjnego listu za jego osiągnięcia nie dadzą zbyt dużych efektów w podnoszeniu wydajności. Tylko awans w strukturach firmy daje prestiż i motywację do dalszej, bardziej wytężonej pracy. Pracownik, który zostaje mianowany na wyższe stanowisko, ma powody by czuć, że jest potrzebny w firmie. W oczach całego otoczenia staje się ważnym członkiem zespołu. Awans jest ważnym bodźcem dla pracownika. O dalsze efekty pracy podwładnego menedżer z pewnością nie będzie musiał się martwić. Należy również pamiętać o tym, by osoba otrzymująca awans nie była dość młoda, bądź niedoświadczona, gdyż może się to spotkać z nieprzychylnym nastawieniem reszty pracowników firmy, a wtedy nietrudno o porażające skutki takiej decyzji.
Udostępnij na FB
2
Drugą formą motywowania jest rozszerzenie obowiązków danego pracownika. Rozszerzony zakres obowiązków działa pozytywnie, zgodnie z zasadą „coś nowego”. Nie oznacza to jednak, że taki sposób motywacji ma na celu dodatkowo obciążyć nadmiarem zleconych zadań. Motywacja pozioma ma uświadomić pracownikowi o zaufaniu, jakim darzy go firma. Menedżer daje pracownikowi szanse wykazania się oraz większe pole do działania. Wzrasta wtedy wartość takiej jednostki w firmie, a za tym idzie lepsza efektywność pracy.
3
Za cenną sprawność w zarządzaniu kadrą pracowniczą można uznać także motywację zewnętrzną oraz wewnętrzną. O motywacji zewnętrznej w dużej mierze rozstrzyga sam lider organizacji. Odpowiada m.in. za wynagrodzenia, pewność i stabilność zatrudnienia, politykę w firmie i ogólne zadowolenie pracowników. To, jak właściwie zmotywować pracowników mieści się w niekonwencjonalnych pomysłach, np.:
• nagradzanie wspólnym lunchem;
• dostosowanie czasu pracy lub dodatkowe dni wolne;
• zapewnienie bezpieczeństwa, stabilności, ochrony, porządku;
• w sytuacji kryzysu ważne są spotkania i rozmowy kierownictwa z podwładnymi.
4
Motywacja wewnętrzna to zamiłowanie, pasja i oddanie się pracy. Aby poprawić wyniki, potrzebna jest chęć rozwoju osobistego. Większe zaangażowanie pracownika zawsze podnosi wydajność i neutralizuje wewnętrzny niepokój. I wreszcie, problemy osobiste, których nie należy przedkładać na życie zawodowe, w przeciwnym razie będzie się to odbijać się na jakości wykonywanej pracy. Zaleca się, aby życie osobiste wyraźnie oddzielić od spraw zawodowych. Kierowanie zasobami ludzkim, motywacja i przywództwo otwiera całe spektrum możliwości dla szefa przedsiębiorstwa. Nieustanne doskonalenie tych cech pozwoli łatwiej kształcić kadrę. Sprawnie zarządzana firma to nic innego, jak zadowolony klient.
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Grykowska - 2015-08-25
Kluczem do zwiększenia wydajności pracowników moim zdaniem jest grywalizacja. U mnie w firmie ten mechanizm się sprawdził.
optymalnebiuro.pl - 2011-10-11
Jednym z najprostszych, wbrew pozorom bardzo tanim, a jednocześnie bardzo skutecznym sposobem motywacji jest poprawa warunków pracy, np. poprzez zakup dla pracowników nowych, ergonomicznych i estetycznych foteli biurowych. Z tym że trzeba dobrze poznać branżę i produkty, aby dokonać odpowiedniego wyboru. Bo niestety w Polsce każdy może nazwać swój produkt "Ergo..." albo "Comfort..." nawet jeśli nie ma nic wspólnego z ergonomią. :(
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub