Co robić podczas pożaru? strona 1 z 2

Pożar to jedna z bardziej niebezpiecznych sytuacji zagrożenia życia. Pożar atakuje nas znienacka. Ciężko go przewidzieć, a gdy już do niego dochodzi, bardzo trudno przed nim uciec. Jednakże jest to możliwe. Należy jedynie zastosować się do kilku wskazówek, które mogą ocalić nam życie. Przyczyn pożaru może być wiele. Począwszy od zwykłego niedopałka, skończywszy na awariach instalacji elektrycznej. Jak wiadomo, ogień rozprzestrzenia się bardzo szybko, dlatego też podczas pożaru każda minuta jest na wagę złota. Szybkość rozprzestrzeniania się ognia może zależeć od wielu czynników. Z pewnością do najważniejszych możemy zaliczyć materiały budowlane, z których wykonany jest budynek. Jeśli mamy drewniane obicia ścian, to miejmy wiadomość, że podczas pożaru nasze ściany mogą być główną drogą dla ognia. Jeśli w takich sytuacjach mamy gaśnicę pod ręką, powinniśmy jej użyć. Jeśli nie, to zastosujmy się do poniższych rad.
Co robić podczas pożaru?
1
Po pierwsze należy przestrzegać najważniejszej zasady, a mianowicie: Poruszaj się jak najbliżej podłogi. To właśnie tam jest najwięcej tlenu. Im niżej, tym powietrze jest czystsze. Dym może nam zaszkodzić i spowodować zatrucie. Jeśli dymu jest bardzo dużo, należy zrobić maskę z mokrego ręcznika, bądź szmatki. Pomoże to nam chwilowo oddychać normalnie. Pamiętaj, żeby działać szybko, ponieważ ogień może rozprzestrzenić się nawet w kilka minut.
2
Jak znaleźć drogę ewakuacyjną? Jeśli jesteś w zamkniętym pokoju, przed wyjściem z niego sprawdź temperaturę drzwi. Nigdy nie rób tego wewnętrzną częścią dłoni. Testuj temperaturę zewnętrzną częścią. Dotknij klamki oraz powierzchni drzwi. Jeśli są one zimne, to dobrze. Możesz je otworzyć i szukać innej drogi ucieczki. Gorzej, jeśli wyczuwasz ciepło. Wtedy nie otwieraj drzwi. Za nimi szaleje pożar. Jeśli to możliwe, uciekaj oknem. Gdy mieszkasz dość wysoko i nie możesz wyskoczyć przez okno, wywieś w nim białe, bądź kolorowe prześcieradło. Będzie to znak dla strażaków, że w tym pokoju ktoś jest. Przyspieszy to akcje ratunkową, ponieważ strażacy będą wiedzieć, gdzie szukać. W celu zmniejszenia ilości dymu w pokoju, podłóż mokrą szmatkę pod drzwi, jeśli to możliwe.
Udostępnij na FB
3
Uciekając zabierz ze sobą telefon komórkowy. Wtedy zwiększysz swoją szansę na przetrwanie. W takim wypadku istnieje możliwość kontaktu ze strażą pożarną i informowania ich o swoim położeniu. Uciekając zamykaj drzwi, przez które będzie „szedł” pożar. To spowolni jego rozprzestrzenianie się.
4
Co robić, gdy nasze ubranie zacznie się palić? Nie należy wtedy biec, chyba że w pobliżu jest źródło wody. Bieganie powoduje jedynie szybsze rozprzestrzenianie się ognia po naszym ubraniu. Należy zdjąć szybko ubranie, a jeśli jest to niemożliwe, to rzućmy się na ziemię i zacznijmy się toczyć i turlać, aż ogień zostanie ugaszony.
5
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach. Podczas pożaru nie można używać wind. Jeśli to możliwe zacznij krzyczeć przez okno (jeśli masz do niego dostęp). Aby zwrócić na siebie uwagę, możesz wyrzucić z okna jakieś kartki papieru, bądź dokumenty. Zawsze stosuj się do poleceń strażaków. Gdy strażacy rozłożą specjalną poduszkę, tzw. skokochron, skacz na ich komendę.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub