Jak szukać rodziny zaginionej lub rozłączonej w czasie wojny?

Jeśli interesujesz się historią rodziny lub tworzysz jej drzewo genealogiczne, wcześniej lub później dotrzesz do bardzo trudnego i bolesnego dla wszystkich czasu II wojny światowej. Pomimo tego, że wojna skończyła się już kilkadziesiąt lat temu, na wielu forach internetowych można odnaleźć ogłoszenia i pytania o zaginionych przodków. Jeśli podejrzewasz, że członkowie twojej rodziny zostali rozproszeni, czy wysiedleni podczas II wojny światowej lub tuż po niej możesz rozpocząć poszukiwania. Ważne byś miał jakiś ślad, jakieś podstawowe dane. By je zebrać warto najpierw spytać najstarszych członków rodziny, którzy na pewno będą bardzo zainteresowani twoimi poszukiwaniami.
1
Ważne jest określenie, w którym kraju mogą w tej chwili przebywać twoi krewni lub ich potomkowie. Sprawdź czy możesz odnaleźć dowody na to, że przeżyli wojnę. Rodzinom, które zostały rozdzielone w wyniku działań wojennych pomaga Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża. Możesz wysłać do tej organizacji list z pytaniem. Niestety na odpowiedź zapewne będziesz musiał bardzo długo czekać. Pracownicy Czerwonego Krzyża próbują połączyć ze sobą listy dotyczące tych samych spraw, jednakże nie jest to łatwe. Możliwe także, że twoi krewni nie szukali rodziny, będąc pewnymi, że wszyscy zginęli podczas wojny (niekiedy winą za to można obarczyć fałszywe pogłoski). Czerwony Krzyż ma swoje oddziały w każdym kraju, możesz zatem wysłać informacje do tych jego filii, które mogą w największym stopniu Ci pomóc.
2
Jeśli znasz nazwisko Twoich krewnych i masz infomacje, dotyczące kraju ich pobytu, możesz wykorzystać internetową książkę telefoniczną i próbować dzwonić do każdej z osób o podanym nazwisku. Jeśli to nic nie da (bądź nazwisko jest zbyt popularne by takie działanie miało sens) możesz wysłać pytanie do urzędu stanu cywilnego danego kraju. Jeśli masz taką możliwość spróbuj odwiedzić taki urząd i samodzielnie popytać.
3
Gdy wiemy bardzo niewiele postarajmy się zrobić wszystko by poszerzyć naszą wiedzę. Możemy wykorzystać najstarszych do zdobycia pozornie nieznaczących wiadomości takich jak nazwiska i wszelkie informacje dotyczące przyjaciół rodziny bądź znajomych naszych przodków. Być może to do tych osób dotrzemy i one dadzą powiedzą nam coś więcej na temat powojennych losów naszych krewnych. Być może nawet w ten sposób zdobędziemy adres lub numer telefonu poszukiwanej osoby.
Udostępnij na FB
Ostrzeżenia
  • Na koniec przestroga. Pamiętajmy, że poszukiwani przodkowie mogą być zszokowani naszą wytrwałością i determinacją. Zachowujmy się ostrożnie. Prawdopodobnie osoby, które znajdziemy są już w podeszłym wieku, mogą być także bardzo schorowane. To ludzie, którzy nie wiedzieli o naszym istnieniu. Nie starajmy się na siłę kontynuować wzajemnych kontaktów, ponieważ takie działanie doprowadzi do obopólnej frustracji.
Wskazówki
  • Przeszukujmy też uważnie fora internetowe poświęcone poszukiwaniu przodków i genealogii. Być może nasza rodzina umieściła ogłoszenie, o którym nie wiemy.
  • Komentarze Tipy.pl (2)

goska87s - 2012-11-20
Nieocenione w takich poszukiwaniach mogą okazać się, coraz popularniejsze ostatnio, portale społecznościowe. Dosyć bliska mi osoba, o nietypowym nazwisku, poprzez jeden z tych portali nawiązała znajomość z dziewczyną o identycznym nazwisku, mieszkającą w USA (poznały się na grupie utworzonej przez osoby o tym nazwisku (pełno takich rzeczy powstaje - czy to z nudy, czy z ciekawości). Po kilku rozmowach doszły do wniosku, że całkiem możliwe, iż w jakimś dalekim stopniu są spokrewnione, pradziadek amerykanki pochodził bowiem z tej samej miejscowości, co moja koleżanka. I tak, po nitce do kłębka - wymiana informacji, wysyłanie skanów zdjęć, podpytywanie rodziny. Okazało się, iż ów pradziadek swego czasu uciekł za granicę, przekonany,iż cała jego rodzina zginęła podczas wojny. Jednak się mylił, ocalał jego brat (później pradziadek mojej koleżanki). Niestety nie udało się doprowadzić do spotkania obu panów, informacje wyszły na jaw już długo po ich śmierci. Jednak i tak uważam, że warto szukać, chociażby dalekiej rodziny lub potomków naszych krewnych. Przy wyszukiwaniu przez portal społecznościowy można zacząć od poszukania osób o określonym nazwisku. Jeżeli posiadają konto na tym portalu i nie zastrzegli sobie pełnej prywatności, wyszukiwarka nam ich wskaże. Pamiętajmy jednak,że jest to ułatwieniem tylko wówczas, gdy mamy rzadkie i nietypowe nazwisko. Wyniki popularnych nazwisk, jak Nowak czy Kowalski, podawane są w tak ogromnych liczbach, że nie sposób tą drogą odnaleźć poszukiwanej osoby
vrs - 2011-12-30
witam! znalazlem w starej stajni podpis rosyjskiego oficera przetrzymywanego przez niemcow jest data imie i nazwisko ! gdzie moge to "zglosic" moze to wazne dla jego rodziny?
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub