Jak zapobiec bólom stawów? strona 1 z 2

Sprawnie działające stawy pozwalają nam właściwie funkcjonować w ciągu dnia. Niestety, często nie dbamy o nie, a przypominamy sobie o nich w momencie, kiedy zaczynają nas boleć lub sztywnieją. Szczególnie wraz z wiekiem stawy zużywają się i są bardziej narażone na stany zapalne. Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak możemy zapobiegać bólom stawów.
Jak zapobiec bólom stawów?
1
Na początku należy zadbać o swoją kondycję; szczególnie siedzący tryb życia obciąża stawy, warto więc zadbać o swoją aktywność. Wysiłek fizyczny powinniśmy rozsądnie planować. Jeśli długo nie ćwiczyliśmy, nie zaczynajmy od sportów ekstremalnych. Zaczynajmy od spacerów (spędzanie czasu na świeżym powietrzu dotlenia organizm, a przebywanie na słońcu sprzyja produkcji witaminy D odpowiedzialnej za układ kostny), nordic walking lub pływania (odciąża stawy, zwłaszcza polecane dla osób mających problemy z kręgosłupem). Warto również skonsultować się z lekarzem lub trenerem i wspólnie wybrać właściwy rodzaj sportu (w zależności od wieku, stanu zdrowia, kondycji).
2
Potem powinniśmy zadbać o komfort spania. Materac w naszym łóżku nie może być ani za twardy, ani zbyt miękki (powinien dostosowywać się do kształtu ciała). Możemy również zaopatrzyć się w poduszkę ortopedyczno – korekcyjną (jest dostosowana do szyjnego odcinku kręgosłupa). Nie należy także gwałtownie wstawać z rana, najpierw przeciągnijmy się kilka razy w łóżku i dopiero zajdźmy z niego.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Jeśli zaobserwujesz następujące objawy: obrzęk stawów, bóle stawów utrzymujące się przez co najmniej dwa tygodnie, zaczerwienie/zasinienie skóry nad stawem, sztywność – głownie poranna, bóle w sąsiedztwie stawów lub w mięśniach, nieuzasadnione stany podgorączkowe, utrata apetytu, uczucie ciągłego zmęczenia i chudnięcia bez wyraźniej przyczyny, skonsultuj się z lekarzem.
3
Następną rzeczą jest dieta. Unikajmy tłuszczu zwierzęcego, alkoholu, wysoko przetworzonych węglowodanów. W naszym menu powinny znaleźć się: nabiał, chude mięso, warzywa, owoce, orzechy oraz ryby. Wapń jest szczególnie ważnym pierwiastkiem w naszej diecie, nie zapominajmy o tym. Zadbajmy również o odpowiednią suplementację. Istnieje kilka roślin, które szczególnie korzystnie wpływają na stawy. Wśród nich znajdziesz czarci pazur, pokrzywę, Boswellia serrata czy zieloną herbatę. Działanie przeciwbólowe wykazuje zaś witamina E. Suplementów zawierających takie składniki szukaj w dobrych sklepach zielarskich lub w Internecie.
4
W pracy również powinniśmy zadbać o stawy. Jeśli mamy prace siedzącą, należy wybrać krzesło, które ma regulowaną wysokość i podłokietniki. Wysokość siedziska powinna zapewnić swobodę nogom. Przy biurku siadamy w odległości, dzięki której nie będziemy musieli się pochylać na blatem. Warto robić przerwy co pól godziny (wówczas możemy się przeciągnąć, zrobić kilka obrotów głową i wstać na chwilkę od biurka). Jeśli masz prace stojącą, zmieniaj buty codziennie (ewentualnie można zakupić buty ortopedyczne). Starajmy się stanąć raz na lewej, raz na prawej nodze. Co jakiś czas postarajmy się usiąść chociaż na chwilkę (około 5 minut). Możemy również przechadzać się od czasu do czasu między półkami.
5
Podczas sprzątania w domu używajmy mopów i szczotek o długich rączkach, wtedy nie będziemy tak mocno przeciążać pleców. Warto zainwestować w tzw. barowy stołek i część czynności wykonywać na siedząco. Proponujemy również prasować na siedząco.
Wskazówki
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Lilliaa - 2012-04-04
Dbam o stawy odżywiając się odpowiednio, a dodatkowo zażywam suplement diety Flexagen w postaci saszetek do rozpuszczenia w wodzie. Polecam ze względu na to, że działa, dało się to odczuć podczas ćwiczeń i braku dolegliwości po.
annqq - 2012-02-27
Hej,
Od paru lat mam problem ze stawami, mnie więcej od 10 lat. Gdy się to zaczęło i przeszkadzało mi w normalnym funkcjonowaniu lekarka wysłała mnie na badania do szpitala. Okazało się, że mam boreliozę, choroba ta przenoszona jest przez kleszcze, a co ciekawe nigdy nie miałam kleeszcza. Jednak wyniki były jednoznaczne - borelioza. Zastosowano u mnie terapię trwająca kilka miesięcy, poprawiło się na tyle, że mogłam normalnie funkcjonować, jednak z boreliozy niestety nie da się do końca wyleczyć. Czasami biorę jakieś przeciwbólowe(dosłownie kilka razy ketonal, ale jest on strasznie silnym środkiem, więc uważam), ale nie chcę cały czas faszerować się lekami. Staram się więc smarować bolące stawy maściami rozgrzewającymi jak Fastum, kąpie się w solach Dr Nony, zażywam ruchu. I na razie jest okey! :))
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub