Jak wykorzystać muzykę do celów leczniczych?

Od wieków ludzie znają kojącą moc muzyki. Już w starożytności wykorzystywali ją zarówno do pobudzania (na przykład w wojsku) jak i do relaksacji i odpoczynku. Jednakże muzykoterapia, która systemowo zajmuje się działaniami terapeutycznymi, które przynoszą wymierne efekty w wielu zaburzeniach jest stosunkowo nową nauką i jest warta dużego zainteresowania, ponieważ daje niesamowite efekty, zwłaszcza w zaburzeniach psychicznych i psychosomatycznych. Wspomaga także leczenie wielu chorób ściśle somatycznych oraz jest nieoceniona w leczeniu bólu (na przykład w gabinetach dentystycznych).
1
Zarówno słuchanie jak i wykonywanie utworów muzycznych może mieć funkcje terapeutyczne, dlatego też mamy do czynienia z dwoma rodzajami muzykoterapii, receptywną, związaną ze słuchaniem i aktywną, związaną z tworzeniem. Jeśli chcesz wziąć udział w sesji muzykoterapeutycznej nie musisz mieć żadnych specjalnych umiejętności. Muzykoterapia jest dla każdego. Instrumentami, którymi posługują się pacjenci są kołatki, grzechotki i różnego typu pudełka akustyczne. Potrafią na nich grać nawet osoby ze znaczną niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną. Większość muzykoterapeutów ma wielkie drewniane pudło, które gromadzi te wszystkie instrumenty w instrumentarium Orfa.
2
Jest wiele technik oddziaływań terapeutycznych związanych z określonymi typami muzyki, typami zaburzeń oraz oddziaływaniem pod wpływem określonej szkoły terapeutycznej. Możesz stosować spontanicznie automuzykoterapię, słuchając utworów, które wywierają na tobie zbawienny wpływ, jednakże muzykoterapia określonych zaburzeń, stosowana jako metoda terapeutyczna wymaga przygotowania i edukacji w tym zakresie. Lepiej zatem udać się do specjalisty.
3
Muzykoterapia odwołuje się do zwiększania potencjałów motorycznych i emocjonalnych pacjenta. Jest zatem świetną metodą wspomagającą rehabilitację fizjoterapeutyczną, która może być łączona z oddziaływaniami muzykoterapeutycznymi. Dzieci spastyczne, czy osoby z niedowładami albo osoby, które ucierpiały w wypadkach nie mają motywacji do ciężkiej pracy nad rozwojem funkcji ruchowych. Stanowi to bolesną i ciężką pracę. Jednakże ruch staje się dla nich o wiele łatwiejszy, jeśli towarzyszy mu lubiana przez nich muzyka. Badania behawioralne pokazały, że muzyka jest traktowana przez ludzi jako zadowalająca nagroda, która motywuje nas do wysiłku.
Udostępnij na FB
Wskazówki
  • Muzykoterapia odgrywa ogromną rolę w procesie komunikacji z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychotyczne oraz autystyczne. Muzykoterapia kreatywna nazywana też (od nazwisk jej założycieli) muzykoterapią Nordoff-Robins odgrywa kluczową rolę w terapii dzieci autystycznych, które po kilkunastu sesjach zaczynają nawiązywać za pomocą muzyki kontakt z otoczeniem i ćwiczyć funkcje ruchowe. Niekiedy ujawniają wtedy zupełnie nieznane talenty.
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub